HUMLER FOR SMÅ BARN

La Humla Suse har gjennom flere år hatt kontakt med engasjerte førskolepedagoger som har gjort flotte prosjekt i barnehager rundt omkring i landet. Vi håper at enda flere har lyst til å prøve seg på noen humlevennlige aktiviteter i år og vil derfor gi dere noen tips på veien i samarbeid med Ann Elin Kringlen Ervik, Mirella Flood og fagmagasinet «Verktøykassen».

Barnehagebarn i full sving med å lage humlekunst.

Hva får humlen og barnet igjen for at vi åpner døren for dette vennskapet?

Humlen får en tiltrengt, alliert menneskevenn. Insektene generelt, og mange av våre ville pollinatorer spesielt, er i sterk tilbakegang på verdensbasis. Dermed er ikke bare artsmangfoldet truet, men også en rekke naturgoder vi nyter godt av fra pollinering av matplanter til nedbryting og bioteknologiske ressurser. Å skape forståelse og empati for de bitte små livene og hva som trengs for å ta vare på dem kan starte tidlig med nysgjerrighet og kjærlighet. For barnet er dette en mulighet til å få stimulert sansene, utforske naturen og føle tilhørighet til den.

Humlen er en velegnet ambassadør for artsmangfoldet med sin lodne fremtoning, brummelyd og fine farger. At man kan holde hannhumlene, kan være en overraskelse til barna blir litt større. De fleste humlene (arbeidere og dronninger) kan jo stikke, men det er en fin måte å lære seg at ikke alt skal plukkes opp, og at vi av og til kan ha glede av å bare observere. Tilbake innendørs kan man i stedet by på humler av ull for lek og eventyr, eller gjenskape dem gjennom kunstneriske aktiviteter.

Hva skal vi voksne lære bort?

Det viktigste er å formidle entusiasme og glede over insektlivet i sin helhet. Det kan være interessant for barn å vite at humler og andre bier finner maten sin i blomster. Både den søte klissete nektaren og det gule pollenpulveret du får på fingeren hvis du tar midt inne i blomsten er humlemat. Når vi ser veldig nøye på humlene ser vi at noen av dem samler dette pulveret i klumper på bakbeina. Det gjør de for at de skal kunne ta med seg mat tilbake til familien sin. Og hvordan er en humlefamilie? Jo, det er ganske kult; det er en mamma, kalt dronning, som legger masse egg og disse blir til jente-humler. Disse humlejentene hjelper hverandre og samler mat hele sommeren. De bor inne i et bol som dronningen laget helt, helt alene tidlig på våren. Helt på slutten av sommeren kommer det også noen gutte-humler og nye dronninger ut av eggene, men de flyr ut av bolet for å lage nye familier andre steder og hjelper ikke til i familien sin. Barn lever i mange slags familier, at humlene ikke lever i tradisjonelle mor-far-og-barn konstruksjoner kan kanskje være ekstra fint for noen å vite.

Humlehuset, kalles bol og kan finnes under bakken eller i hule trær, husvegger og på bakken. Ofte er det gamle musebol som blir brukt. Vi kan sette opp humlekasser med innmat som etterligner musebol, og som gjør det mulig å følge utviklingen av humlekolonien på nært hold.

De fleste av oss, liten som stor, liker å føle at vi kan hjelpe til og være til nytte. En god og nyttig aktivitet for barna er å så frø som blir til god humlemat gjennom sesongen. Frø som er lette å håndtere og som har blomster med mye nektar og pollen er blomkarse, solsikker, erter og bønner. Hvis barnehagen har egen kompost, er squash også et velegnet så-prosjekt. Det er fint med planter som også gir oss tobeinte mulighet til å høste, smake og sanse underveis, og ikke minst samle frø etter endt sesong.

Hvis barnehagen er stengt om sommeren kan vanning bli et problem. Barna kan imidlertid få ta med seg planter hjem, eller plantene kan såes i store beholdere, gjerne med selvvanningssystem. Grønt dekke vil også kunne forebygge tørke til en viss grad.

Liten ullhumle.

Hvis vi ser nøye på humlene er de ganske forskjellige. Både størrelse, fargemønster og hodefasong varierer. Variasjonene kommer av at det er ulike arter (fargemønster, hodeform/tungelengde) og at utseende «familiemedlemmene» imellom varierer. Dette er spennende for litt større barn å lære seg. Det er en kjent sak at det er mange barn som liker å gjenkjenne detaljer og kunne «artsnavn» enten det være seg på biler eller dinosaurer i tidlig alder. Man vet jo om ens eget barn ville ha tilsvarende glede av å lære seg humlearter, men som pedagog for en gruppe vil vi anbefale å vente med dette. At du som voksen kan svare ordentlig på spørsmål barna stiller er en annen sak, og barnehagen kan jo ha en plakat med de forskjellige artene hengende for spesielt interesserte unger.

La Humla Suse anbefaler at dere vektlegger å se på hva humlene driver med, hvordan de spiser, flyr og låter, hvilke mønstre de har, lukte på- og se på farger på blomsten de besøker, og eventuelt lære forskjell på humle, veps og honningbie.

I Summende Barnehager (FB) kan du finne eksempler på flere humleprosjekt gjort i Tornesvalen Barnehager av kunstpedagogen Mirella Flood. Her er det blant annet mye flott inspirasjon til visuell bearbeidelse av blomster og bier som motiv, men også praktiske hagebruksprosjekt innenfor barnehagens gjerder. Vi i La Humla Suse er spesielt imponert over de flotte, store gruppearbeidene Mirellas elever tryller frem ved hjelp av vannfarger. Her jobber barna sammen som en ekte humlekoloni, og skaper flott barnekunst.

Eventyr og fortellinger bør alltid ha en stor plass i førskolepedagogikken. Ann Elin Kringlen Ervik er en annen førskolepedagog som ikke bare har laget engasjerende humlefortellinger, men også fått trykket opp bøker med disse. Teksten er illustrert med foto av humler og andre skapninger laget av nålefiltet ull.

Er du av den fingernemme sorten kan du lage disse figurene og spille ut Ann Elins eventyr som små dukkespill eller du kan lage egne eventyr sammen med barna.

Boka «Humla og Mosetrolla» beskriver et møte mellom en liten jente og en frustrert humle som har mistet blomsterengen sin da mennesker bygget en ny parkeringsplass. Heldigvis får den hjelp av både jenta og noen koselige og konstruktive mosetroll. Mosetrollene er sjarmerende utformet med elementer av naturmaterialer, og vi tror at disse vesenene fort kan få livlige liv og nye eventyr gjennom et barns fantasi. Spesielt hvis barnehagen er flink til å ta med grupper på tur i skogen.

Bilde fra boken «Humla og Mosetrolla»

Verktøykassen er et fagmagasin for førskolepedagoger som siden 2020 har hatt et ekstra fokus på formidling av kunnskap om pollinerende insekter for barn. Her vil du kunne finne bidrag fra La Humla Suse, Mirella Floods Summende Barnehager og etter hvert også Ann Elin Kringlen Ervik.

Vi håper 2021 kan bli et skikkelig humleår i Norges mange flotte barnehager. Ta gjerne kontakt hvis du har gode prosjekter du har lyst til å dele.

Det finnes ikke bedre ambassadører for humlene enn barn!

Ved å hjelpe humlene så hjelper vi vår viktigste bestøvende insekt, og det er jammen en knallgod investering for den oppvoksende generasjon.

Skrevet av Monica Marcella

Nyttige lenker:

Summende Barnehager: www.facebook.com/pages/category/Day-Care/Summende-Barnehager-102155314694020/

Verktøykassa: www.barnehageforskning.no/verktøykassa https://issuu.com/habitusas/doms/vert_ykassa_1_2020

Kjøp bøkene til Ann Elin: annelinkringlen@hotmail.com

Humlekasser: www.lahumlasuse.no/produkt/humlekasse

Undervisningsopplegg for småtrinnet ved Synnøve Borge: www.lahumlasuse.no/kurs-for-førskolelaerere

Oppskrift på frøbomber: www.lahumlasuse.no/egne-prosjekter-gjor-det-selv/